torsdag 28. januar 2010

En tankevekkende uke

Nyt det uimotståelige, eller bare nyt. Nyt så mye du kan, vil jeg egentlig si.

For en uke siden var jeg i en akeulykke i Hemsedal og endte opp med brudd i nakken. Nå sitter jeg hjemme i Rygge og det er konstantert at det blir nakkekrage i 3 måneder. Det kunne gått så veldig mye verre.

Det har vært en lang og innholdrik uke. Så har jeg ligget på Ullevål og Fredrikstad sykehus og tenkt veldig masse. Tiden går sakte på sykehus og man rekker å tenke mye. Det har vært mye fokus på at jeg ikke må tenke negativt og bli engstelig, få traumer og så videre. Men det er faktisk ikke det jeg har tenkt mest på. Mest av alt har jeg tenkt hvor viktig det er å sette pris på det man har. Eller å nyte hvor godt man har det. Folk klager for mye.

Helikoptertur, en liten uke på sykehus med undersøkelser hver dag, god mat og god pleie, og dette kostet meg ingen ting.. Vel, alt jeg har betalt i skatt hittil har vel kommet godt med, men det er jammen verdt det. Så har jeg venner i fleng som har underholdt meg med besøk, og en familie som har stilt opp med absolut alt. Det er faktisk ingen selvfølge, for samme hvor klisjefylt det høres ut, så er det ikke alle som har det sånn.

Nå er verdensturen 2011 planlagt, jeg har fått sagt ting jeg har tenkt å si til folk, og jeg har smilt av små gleder flere ganger den siste uken enn jeg gjorde i hele fjor. Med andre ord; det er slutt på å tenke på å nyte, nå skal det gjøres noe med! For det er faktisk ikke tid til å sutre, tvile eller la ting ligge. Plutselig er livet snudd på hodet og det kan være for sent.
Oppfordringen er klar: NYT alle gleder! Små som store.


-Ellen Amalie-

7 kommentarer:

  1. Veldig enig med deg snuppa! Tror det må en tankevekker til for å faktisk innse alt du nå har innsett, selv om tankene slår en innimellom.. Du ser hvertfall usannsynlig fresh ut på bildet!;) VELDIG glad for at det gikk så bra som det gjorde!

    SvarSlett
  2. Det er bra du er ved godt mot, og synes du har en fastisk innstilling. :) Lurer på om det burde være nyttårsforsett nr 1 i 2010 (en mnd for seint). :)

    SvarSlett
  3. Veldig godt innlegg, man merker oftere og oftere at livet ikke er en selvfølge og at man må ta vare på hvert eneste sekund man har av det.
    Glad for at historien din ender såpass godt som den gjør, krysser fingrene for at dette er noe som er over etter de tre månedene med krage. Livet er skjørt..

    Masse lykke til fremover, Ellen :)

    SvarSlett
  4. du akte deg inn på en helli- tur da ellen!! ;)

    SvarSlett
  5. God bedring! Og masse lykke til videre.

    SvarSlett
  6. Utrolig bra og inspirerende innlegg!! Og for en super innstilling du har!!

    "det er faktisk ikke tid til å sutre, tvile eller la ting ligge" er fra nå av godt arkivert i bakhodet!!

    God Bedring! :)

    SvarSlett
  7. Inspirerende innlegg! Virkelig! Håper dagene er gode, tross alt. Klem Anne Cecilie.

    SvarSlett